Nasza Szkoła jest w Projekcie „Model Dostępnej Szkoły”
Celem wdrożenia prezentowanego Modelu Dostępnej Szkoły (MDS) jest poprawa dostępności szkół podstawowych poprzez eliminowanie barier w różnych obszarach:
- architektonicznym,
- technicznym,
- edukacyjno-społecznym,
- związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry.
Model zakłada stopniowe osiąganie przez szkołę zdefiniowanych poziomów dojrzałości.
Projekt „Dostępna Szkoła” realizowany jest przez Fundację Fundusz Współpracy i Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, jako pilotaż działania „Szkoła bez barier” – program Dostępność Plus.
Główne działania , które zostaną podjęte na rzec poprawy dostępności w naszej szkole to:
- wymiana nawierzchni ciągów pieszych brukowanych na trasie dojścia do szkoły oraz wytyczenie miejsca postojowego zgodnego z MDS;
- przebudowa pochylni i oporęczowaniaprzy głównym wejściu do szkoły;
- zakup szafek, zgodnych z wymogami MDS, dla uczniów, którzy nie mogą korzystać z szatni;
- wymiana dwóch platform schodowych w celu zapewnienia dostępu do wszystkich kondygnacji;
- zapewnienie lepszego kontrastu pomiędzy posadzkami a ścianami;
- zapewnienie oznaczenia strategicznych pomieszczeń piktogramami, ozn. dotykowe i wzrokowe;
- wyposażenie sal lekcyjnych w pomoce oraz sprzęt służący wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami
- doposażenie sal w rolety/wymiana rolet w części sal w celu zapewnienia większej możliwości regulacji dostępu światła dziennego;
- wymiana posadzek w części sal;
- wymiana w sali gimnastycznej posadzki na antypoślizgową;
- doposażenie kącików wyciszenia w salach lekcyjnych zgodnie z bieżącymi potrzebami uczniów;
- zapewnienie minimum jednego pomieszczenia sanitarnego w pełni zgodnego ze standardem MDS w zakresie wymogów obligatoryjnych;
- zakup stolików uczniowskich z regulacją wysokości i kąta nachylenia blatu;
- wyposażenie świetlicy szkolnej i czytelni w stanowisko pracy z regulacją wysokości i kąta nachylenia blatu;
- doposażenie placówki w odpowiedni sprzęt specjalistyczny dla uczniów i wyposażenie techniczne ich stanowisk pracy według zaleceń obszaru architektonicznego i technicznego;
- Szkolenia Rady Pedagogicznej i kadry niepedagogicznej w zakresie uniwersalnego projektowania, uniwersalnych instrumentów wsparcia i racjonalnych dostosowań i modyfikacji; alternatywnych i wspomagających metod i form komunikacji oraz wsparcia wizualnego dla uczniów.